Google a anuntat ca, incepand cu martie 2024, platforma nu va mai putea colecta si stoca date, rapoarte sau cookie-uri fara consimtamantul vizitatorilor. Aceasta schimbare poate avea un impact semnificativ asupra comerciantilor online care se bazeaza pe aceste instrumente pentru rapoarte exacte si pentru optimizarea campaniilor de marketing. In acest articol, vom explora implicatiile acestei noi politici ce ia in calcul consimtamantul utilizatorilor si vom descoperi ce strategii pot fi implementate pentru a depasi cu bine aceasta schimbare, in special pentru proprietarii de magazine Magento.
Suntem pasionati de comertul electronic si marketing, asa ca, daca ai nevoie de informatii despre produsele si serviciile noastre, suntem aici pentru a te ajuta.
Aceasta schimbare aduce cateva provocari pentru afaceri, cu atat mai mult pentru cele din zona eCommerce. Imposibilitatea de a colecta automat date precum comportamentul utilizatorului si preferintele de cumparare ar putea afecta eficacitatea strategiilor de marketing. Pentru comertul electronic, acest lucru se traduce prin obstacole in optimizarea experientei utilizatorului, intelegerea proceselor de cumparare si executarea eficienta a campaniilor de retargeting.
Sistemul Actual de Google Tags
Google Tags, in special prin intermediul Google Tag Manager (GTM), joaca un rol crucial in modul în care afacerile colecteaza date si optimizeaza campaniile online.
Google Tag Manager permite proprietarilor de website-uri sa gestioneze si sa implementeze tag-uri pe site-ul lor web sau aplicatia mobila fara a fi nevoie sa modifice codul. Cand un utilizator viziteaza un site web, aceste tag-uri colecteaza date specifice bazate pe interactiunile lor, precum vizualizari de pagina, trimiterea de formulare, clicuri pe link-uri si activitati de comert electronic (adaugarea de articole intr-un cos de cumparaturi).
Datele colectate sunt apoi trimise la Google Analytics si alte instrumente de analiza. Analizand datele colectate prin intermediul acestor Tag-uri, managerii pot lua decizii informate despre strategiile lor de marketing online. Ei pot identifica ce canale sunt cele mai eficace, pot intelege angajamentul utilizatorilor si optimiza campaniile pentru o performanta mai buna si un ROI mai mare.
Pentru a gestiona modul in care Google Tags se comporta in functie de consimtamantul utilizatorilor, Google a introdus o functie numita Modul de Consimtamant (Consent Mode). De exemplu, daca un utilizator nu accepta cookie-uri sau alte tehnologii de urmarire, Modul de Consimtamant poate configura serviciile Google de pe site pentru a respecta aceasta alegere.
Unul dintre aspectele inovatoare ale Google Consent Mode este ca permite masurarea datelor analitice de baza chiar si atunci cand utilizatorii nu accepta utilizarea cookie-urilor. Acest lucru inseamna ca proprietarii de site-uri web pot colecta date precum traficul, care sunt cruciale pentru intelegerea performantei site-ului.
Pana acum, Google Consent Mode era optional. Utilizarea unei platforme certificate de gestionare a consimtamantului era, de asemenea, optionala.
Ce se va schimba
Incepand cu luna martie, Google implementeaza doua schimbari majore:
In primul rand, utilizarea Modului de Consimtamant Google v2 va fi obligatorie pentru toate afacerile cu prezenta online care utilizeaza serviciile Google. Site-urile web vor fi obligate sa afiseze un banner de consimtamant de la o Platforma de Gestionare a Consimtamantului (CMP) certificata de Google, pentru a informa utilizatorii cu privire la cate cookie-uri folosesc si de ce le folosesc, precum si pentru a gestiona consimtamantul utilizatorilor.
In al doilea rand, comportamentul Google atunci cand contabilizeaza campaniile publicitare (de exemplu, urmarirea comenzilor) se schimba: numararea are loc doar daca utilizatorul si-a dat consimtamantul.
Acest lucru inseamna ca, daca doriti sa masurati conversiile in viitor, este importanta implementarea unei platforme certificate de gestionare a consimtamantului CMP care functioneaza cu Modul de Consimtamant Google v2.
Implicatii pentru proprietarii de magazine online
Pentru proprietarii de magazine online, cerinta de a folosi o Platforma de Gestionare a Consimtamantului (CMP) certificata pentru afisarea bannerelor de consimtamant va necesita o revizuire si posibila schimbare a mecanismelor de consimtamant existente, pentru a asigura conformitatea cu noile standarde, putand afecta experienta utilizatorului pe site.
In al doilea rand, noul accent pus pe consimtamantul utilizatorilor va avea un impact direct asupra colectarii datelor si optimizarii campaniilor. Urmarirea conversiilor si a altor factori cheie va depinde acum de consimtamantul utilizatorului, posibil ducand la o reducere a disponibilitatii datelor. Aceasta reducere a datelor poate afecta eficacitatea marketingului tintit si eforturilor de optimizare a campaniilor, deoarece acuratetea analizelor comportamentului utilizatorului ar putea fi diminuata.
Din fericire, Consent Mode v2 introduce o functie “avansata” inovatoare care, odata activata, adauga doi parametri secundari ce permit colectarea unor evenimente sau conversii minime, anonimizate, chiar si in cazurile in care un utilizator nu isi da consimtamantul. Aceasta imbunatatire permite businessurilor sa adune informatii esentiale respectand in acelasi timp cerintele privind confidentialitatea.
Adaptarea la schimbare
Pentru a pregati magazinul tau Magento pentru aceasta schimbare, exista doua optiuni: alegerea si instalarea unei Platforme de Gestionare a Consimtamantului (CMP) certificata sau implementarea manuala a fiecarui eveniment de consimtamant.
Optiunea simpla si rapida este alegerea unei Platforme de Gestionare a Consimtamantului (CMP) si integrarea acesteia cu platforma de comert electronic.
In acest moment, nu exista un Modul Magento complet care sa indeplineasca toate cerintele pentru o integrare completa cu Modul de Consimtamant V2.
Cu siguranta acest lucru se va schimba in viitor, dar deocamdata, este mai bine sa iei in calcul platformele sugerate de Google Tag Manager – CMP ConsentManager si Cookiebot CMP.
Din pacate, Cookiebot CMP nu ofera integrare cu Magento si acest lucru ar implica o interventie masiva in cod.
Pe de alta parte, CMP ConsentManager este mult mai simplu. Instalarea este usoara si configurarile legate de pop-up-uri si ce ar trebui afisat pe site sunt intuitive. Cu toate acestea, dezvoltatorii frontend vor trebui sa stilizeze pop-up-ul pentru a se potrivi cu tema lor respectiva.
Odata ce integrarea este finalizata, platforma necesita setarea corecta a unor parametri. Partea buna este ca ofera o documentatie cuprinzatoare pentru a se asigura ca totul este facut corect. Modificarile in GTM, taguri si declansatori legati de consimtamant trebuie facute corect si acesta implica o colaborare perfecta intre echipa de developeri si echipa de marketing.
A doua varianta – implementarea manuala a fiecarui eveniment de consimtamant – este de asemenea posibila, si, ca de obicei, Google ofera instructiuni detaliate pentru developeri. Cu toate acestea, faptul ca aceasta optiune implica multe ore de lucru si o factura considerabila de la agentia ta de development la sfarsitul lunii, o face mai putin viabila.
Concluzii
Schimbarile planuite de Google in martie 2024 prezinta provocari semnificative pentru proprietarii de magazine online, dar in timp ce utilizarea obligatorie a Modului de Consimtamant Google v2 va necesita o revizuire a practicilor actuale, deschide si calea pentru un eCommerce mai transparent si concentrat pe consimtamantul utilizatorului.
Avand in vedere ca implementarea manuala a fiecarui eveniment de consimtamant consuma mult timp si este costisitoare, ruta mai eficienta pare sa fie optarea pentru un CMP. In acest caz, CMP ConsentManager pare bine documentat si usor de utilizat, facandu-l una dintre cele mai bune alternative pentru asigurarea conformitatii.
Suntem pasionati de comertul electronic si marketing, asa ca, daca ai nevoie de informatii despre produsele si serviciile noastre, suntem aici pentru a te ajuta.