Lansat oficial in octombrie 2020, Google Analytics 4 i-a pus pe marketeri si proprietarii de afaceri in situatia sa decida daca ar trebui sa treaca la noua platforma de raportare sau sa ramana in continuare la ce au folosit. GA4 nu este o iteratie a vechiului Google Universal – este un instrument complet nou, cu o perspectiva complet noua asupra datelor si modul in care reprezinta aceasta lume digitala cu canale de vanzari diversificate.

Un lucru de retinut este ca Google Universal Analytics nu va disparea. Probabil va fi prezent pentru multi ani de acum inainte, dar este clar ca GA4 reprezinta viitorul. Uitandu-ne la noile functii, sistemul este complex, si de aceea am decis sa scriem un blog pentru a explica principalele diferente intre cele doua platforme.

Suntem pasionati de comertul electronic si marketing, asa ca, daca ai nevoie de informatii despre produsele si serviciile noastre, suntem aici pentru a te ajuta.

In primul rand, exista doua tipuri principale de schimbari: schimbari structurale si schimbari care imbunatatesc utilizarea. Asa cum am spus anterior, Google Analytics 4 este un instrument complet nou. Este mai putin o interfata de raportare unde utilizatorii isi vizualizeaza datele si mai mult o platforma care ofera toate instrumentele necesare pentru a o personaliza conform nevoilor afacerii tale.

Raportarea traficului de pe dispozitive mobile

Urmarirea dispozitivelor mobile a fost intotdeauna un pic dificila pentru Google Analytics, si din cauza diferitelor tehnologii, utilizatorii aveau nevoie de cateva abordari diferite.

In primul rand, exista o versiune pentru GA pentru a urmari aplicatiile mobile – GA for Mobile Apps – apoi am avut Firebase Analytics, si in final, a existat GA pentru Firebase.

Toate acestea erau destul de diferite de ceea ce utilizatorii vedeau in Google Analytics, deci creau cumva o dificultate crescuta pentru comercianti care trebuiau sa obtina rapoarte pentru diferite canale de vanzare.

Cu GA4, utilizatorii pot acum sa trimita mai multe fluxuri de date pentru a urmari nu numai site-ul lor web, dar si dispozitivele mobile. Datele care vin pot acum fi analizate pe toate dispozitivele si masurate intr-o singura interfata de raportare.

Noua arhitectura are o capacitate Cross device, identificand mai multe dispozitive si atasandu-le aceluiasi utilizator, unificand in cele din urma toate punctele de date pe aceste dispozitive.

Un nou model de analiza a datelor

Evident, urmarirea vizualizarilor de pagina, ratelor de respingere, timpului petrecut pe site, nu sunt relevante pentru aplicatiile mobile, deoarece aplicatiile mobile produc date complet diferite fata de un site web. Astfel, GA4 a eliminat discutiile despre vizualizarile de pagina, tranzactii, interactiuni sociale, si asa mai departe si le-a unificat sub un singur concept. Acestea sunt acum denumite Evenimente. Un eveniment poate fi orice utilizatorii ar dori sa fie: vizualizari de pagina, vizualizari de ecran sau vizualizari de aplicatie. Cu fiecare eveniment care este inregistrat, utilizatorii pot vedea informatii suplimentare care descriu evenimentul si mai detaliat. Acestea sunt numite parametri si au aceeasi functie ca Dimensiunile in Universal Analytics. De exemplu, un eveniment care se numeste ‘cumparatura’ poate avea diferite proprietati cum ar fi ID-ul comenzii, venitul, articolele cumparate, si multe altele.

Utilizatorii pot sa segmenteze, sa filtreze sau sa caute acesti parametri in etapa de analiza. In acelasi timp, acesti parametri pot aparea si in alte evenimente, astfel incat utilizatorii sa ii poata compara usor unul cu altul.

Intregul concept din spatele GA4 este de a pregati platforma pentru viitor pentru a se potrivi fiecarei afaceri, astfel incat, in cazul in care apare necesitatea de a urmari diferite canale de vanzare, cum ar fi dispozitive IoT, sisteme POS, sistemul sa fie capabil sa o faca. La randul lor, utilizatorii vor trebui sa depuna putin mai mult efort in configurarea corecta a evenimentelor.

Suntem pasionati de comertul electronic si marketing, asa ca, daca ai nevoie de informatii despre produsele si serviciile noastre, suntem aici pentru a te ajuta.

Rapoarte noi

Cei obisnuiti cu Universal Analytics stiu ca acesta are un spectru destul de larg de rapoarte. In GA4, deoarece datele evenimentului pot insemna orice, este poate putin mai greu pentru platforma sa faca orice fel de presupuneri despre ce date vin de fapt in sistem. De aceea, in loc sa aiba toate uneltele de raportare incorporate in el, GA4 prezinta un centru de analiza care va permite sa faceti analize ad-hoc rapide.

Dar daca doresti sa mergi mai adanc in datele tale, Google Analytics 4 iti permite sa exporti datele brute in Google BigQuery, care este solutia lor de depozitare a datelor. Aici, poti lucra si mai mult cu datele, sa le combini cu alte surse de date, sau sa rulezi analize personalizate. De asemenea, poti transfera datele din Google Analytics 4 in Google Data Studio, sa le vizualizezi si sa construiesti rapoarte pentru clientii tai.

Alte schimbari in admin

Pe langa schimbarile critice, exista de asemenea unele modificari in setari si terminologie despre care merita sa scriem.

In primul rand, setarile de stocare a datelor s-au schimbat. Daca in UA utilizatorii aveau optiunea de a stoca datele pentru diferite perioade, de la 12, 24, 36 de luni si pe termen nelimitat, in GA4 utilizatorii pot stoca datele pentru doua luni sau 14 luni.

Rapoartele de eCommerce pe care le cunosteam ca Enhanced e-commerce in Universal Analytics s-au schimbat acum si se numesc Rapoarte de Monetizare. Structura este usor schimbata fata de cum era inainte si utilizatorii vor trebui sa-si aminteasca ca sunt responsabili pentru personalizarea rapoartelor pentru a se potrivi propriei lor afaceri.

Modul in care sunt calculate sesiunile s-a schimbat in GA4. In mod normal, daca folosesti doar GA4, acest lucru nu ar fi o problema, dar pentru utilizatorii care incearca sa foloseasca ambele platforme pana cand se obisnuiesc cu GA4, ar putea observa o diferenta intre numarul de sesiuni si durata sesiunilor intre proprietatile din UA si GA4.

Metricii de angajament al utilizatorilor, cum ar fi rata de respingere si durata sesiunii, s-au schimbat.

In GA4, angajamentul este decis automat, luand in considerare unde utilizatorii au fost mai activi si unde nu, unde au abandonat, astfel incat metricii ratei de respingere nu mai exista acum si au fost inlocuiti de metricii de angajament.

Ar trebui sa treci la Google Analytics 4?

Pentru a raspunde la aceasta intrebare, va trebui sa te intrebi daca schimbarea iti va face viata mai usoara sau o va complica. Daca ai folosit Universal Analytics, probabil ca ai petrecut mult timp pentru a intelege rapoartele sau pentru a-l integra in sistemul tau. Asa cum am spus inainte, Google Analytics 4 este un instrument de analiza complet nou, cu un nou model de date in spatele sau. Exista diferite puncte de urmarire, diferiti metrici, iar interfata utilizatorului s-a schimbat.

Ca si in cazul fiecarui instrument nou, exista un ‘learning curve’. Avand in vedere faptul ca Universal Analytics va fi in continuare prezent pentru o vreme, raspunsul nostru ar fi pur si simplu „Nu, nu are sens sa treci acum la noul GA4”. Dar daca doresti sa ramai in acest ecosistem Google, atunci GA4 reprezinta viitorul. Chiar daca decizi sa nu treci complet in acest moment, ar trebui sa incerci sa lucrezi in paralel pe cele doua platforme. Sarcini precum intelegerea diferitilor metrici sau replicarea diferitelor rapoarte pentru a obtine o buna intelegere a modului in care functioneaza raportarea, sunt cel mai bun curs de actiune. Si apoi, cand ajungi la un punct in care trecerea are mai mult sens, atunci este momentul sa o faci.

Suntem pasionati de comertul electronic si marketing, asa ca, daca ai nevoie de informatii despre produsele si serviciile noastre, suntem aici pentru a te ajuta.