Pandemia a declansat o avalansa a cumparaturilor online. Si odata cu aceasta, constientizarea ca, pentru a obtine o parte mai mare din piata, aceasta vasta majoritate de potentiali clienti trebuie sa fie mentinuti interesati in permanenta. Companiile cu un numar mic de clienti pot trimite individual emailuri promotionale si de multumire, dar ce se intampla cand afacerile au mii de clienti? Cand vorbim despre afacerile de comert electronic, mari sau mici, toate au o anumita nevoie de automatizarea proceselor de marketing, pentru a-si imbunatati campaniile si a-si atrage rapid potentialii clienti.

Pe scurt, automatizarea marketingului se refera la software-ul care creste eficienta unei companii prin simplificarea sarcinilor si fluxurilor de lucru zilnice de marketing. Zilele in care automatizarea marketingului insemna doar punerea pe pilot automat a sarcinilor precum trimiterea de e-mailuri promotionale si buletine informative au trecut demult. In zilele noastre, pe langa aceste sarcini, cele mai bune platforme folosesc inteligenta artificiala pentru a colecta, intelege si folosi datele clientilor si a recomanda produse si a raspunde comportamentului individual al clientilor pe baza actiunilor lor.

Suntem pasionati de comertul electronic si marketing, asa ca, daca ai nevoie de informatii despre produsele si serviciile noastre, suntem aici pentru a te ajuta.

Cum functioneaza si care sunt beneficiile?

In primul rand, fiecare comerciant ar trebui sa considere colectarea datelor o prioritate. Majoritatea solutiilor de automatizare a marketingului sunt activate de anumite declansatoare (triggers) care, la randul lor, vor crea diverse actiuni.

Astfel de actiuni declansatoare sunt finalizarea unei achizitii, adaugarea unui articol in cosul de cumparaturi, abonarea la buletine informative sau lipsa de activitate pentru o anumita perioada de timp.

In functie de complexitatea software-ului, aceste fluxuri de actiuni pot fi personalizate profilului fiecarui utilizator, luand in considerare genul, locatia, frecventa achizitiilor si multi alti parametri. Asa cum am specificat anterior, cele mai complexe platforme de automatizare folosesc acum inteligenta artificiala pentru a colecta toate aceste informatii.

Beneficiile automatizarii proceselor de marketing sunt imense. In primul rand, prin gestionarea sarcinilor care consuma timp, ofera comerciantilor oportunitatea de a petrece mai putin timp facand sarcini obositoare si de a se concentra pe lucruri care adauga valoare, cum ar fi crearea de campanii sau analizarea datelor pentru a vedea ce functioneaza si ce nu.

In acelasi timp, prin capacitatea de a trimite automat mii de mesaje, creste angajamentul fara a creste sarcina de lucru. Ca sa nu mai vorbim ca, prin minimizarea efortului uman, reduce eroarea umana.

Folosirea automatizarii marketingului in avantajul tau

Fara indoiala, cresterea listei de clienti noi este esentiala pentru o afacere de comert electronic prospera. Fie ca ajunge pe site-ul tau prin cautare organica, urmand un anunt platit sau auzind despre tine pe retelele sociale, fiecare client nou ar trebui sa primeasca un e-mail de bun venit, pentru a-i da incredere, sau pentru a anunta ce lucruri interesante vor urma. Aceasta este ocazia ta de a face o prima impresie buna.

Folosind automatizarea, poti sa-ti aduci aproape fiecare contact nou. De asemenea, pot fi create e-mailuri personalizate pentru fiecare tip de actiune de cumparare pe care clientii tai o parcurg, ajungand la un nivel ridicat de personalizare si mentinandu-i interesati. Daca s-ar face individual si manual, acest nivel de personalizare nu ar fi posibil.

Odata ce ai castigat un client nou si acesta este multumit de achizitia sa, asta nu inseamna neaparat ca va fi o sursa de afaceri repetate. De aceea, serviciile de marketing ar trebui desfasurate in mod constant sub forma de mesaje promotionale sau buletine informative, pentru a re-angaja clientii inactivi si pentru a-ti comercializa produsele clientilor care revin. Daca cineva nu mai este interesat de ceea ce are de oferit compania ta, e-mailurile de recuperare pot fi trimise automat dupa o perioada specifica de inactivitate, continand reduceri impreuna cu recomandari de produse relevante. Acest lucru ar putea creste valoarea duratei de viata a unui client care, altfel, nu ar fi contribuit niciodata din nou la veniturile tale.

Comerciantii pot sustrage, de asemenea, multe informatii din achizitii. Lucruri precum detalii geografice, istoricul achizitiilor, numele si adresa de e-mail, profilurile de retele sociale, toate acestea ii vor ajuta sa ofere servicii de marketing de calitate si sa-si pastreze clientii aproape. Acest lucru subliniaza importanta unui software de Gestionare a Relatiilor cu Clientii (CRM) pentru a stoca toate aceste date. CRM-ul este la fel de important aici, deoarece functioneaza mana in mana cu automatizarea marketingului pentru a mentine acel nivel ridicat de interactiune personalizata.

O problema masiva a comertului electronic modern este rata ridicata a abandonurilor. Si mai rau, studiile arata ca, din cauza scaderii atentiei in randul cumparatorilor, rata este mai mare pe dispozitivele mobile. Automatizarea poate ajuta cu aceasta problema prin trimiterea de notificari captivante cu stimulente incluse, dupa o anumita perioada de timp cand platforma ta vede ca un cos de cumparaturi este abandonat.

Alternativ, este bine cunoscut faptul ca evaluarile si recenziile cresc increderea si, cu aceasta, ratele de conversie. Automatizarea marketingului face incredibil de simpla incurajarea recenziilor. Majoritatea furnizorilor de software permit automatizarea procesului de colectare a feedback-ului.

Tipurile de software de automatizare a marketingului disponibile

Am vazut beneficiile si diversele actiuni la care poate fi aplicata automatizarea marketingului, dar care sunt optiunile disponibile pentru comercianti? Ei bine, multe platforme de comert electronic vin cu anumite module pentru a ajuta comerciantii sa realizeze o oarecare automatizare. In acelasi timp, daca platforma ta de comert electronic nu vine cu o astfel de caracteristica, exista diverse platforme care pot ajuta.

Magento, de exemplu, are un Modul de Marketing nativ care automatizeaza sarcini precum trimiterea de email-uri promotionale si buletine informative. In acelasi timp, utilizatorii Magento pot alege dintr-o gama larga de extensii care ii ajuta sa-si echipeze magazinele cu un set de unelte automatizate de marketing si vanzari. Marketing Automation de la MageWorx functioneaza bine cu modulul de marketing nativ. Este foarte apreciata, deoarece poate afisa recenzii ale clientilor, colecta automat feedback cu pop-up-uri si mementouri prin email, oferi puncte de recompensa pentru activitati specifice, acorda reduceri personale unor clienti anume si motiva mai multe vanzari creand un sentiment de urgenta prin afisarea starii stocului si a cronometrelor de numaratoare inversa.

Shopware a implementat recent un modul avansat numit Flow Builder, care poate automatiza proceduri complexe cu o interfata intuitiva, fara nevoia de cunostinte tehnice. Utilizatorii pot acum crea fluxuri pentru a efectua sarcini specifice precum trimiterea de email-uri de bun venit si promotionale, colectarea feedback-ului si multe altele, fara a scrie cod – pur si simplu prin ‘drag & drop’.

Dupa cum am spus, pentru platformele de comert electronic care nu vin cu astfel de caracteristici, exista multe software-uri care pot efectua o gama larga de sarcini automate, de la trimiterea de email-uri la colectarea datelor despre clientii tai. Preturile sunt bazate pe complexitatea lor si pot varia de la cativa dolari la cateva mii de dolari pe luna. Cand alegeti unul, asigurati-va doar ca se integreaza cu sistemele si solutiile pe care le aveti deja implementate.

Pentru businessuri mari, Marketo si Eloqua sunt unii dintre cei mai puternici concurenti, cu un set complet de caracteristici care nu numai ca ajuta marketerii sa gestioneze campanii de email, dar ofera si unelte excelente pentru echipele de vanzari. Marketo are chiar si propria sa marketplace, numita LaunchPoint, cu zeci de integrari.

Salesmanago este o alta optiune de luat in considerare, deoarece are nenumarate unelte pentru a ajuta echipele de marketing si vanzari. Platforma de date a clientilor este inima Salesmanago. Aici utilizatorii pot accesa toate informatiile de pe site-ul lor web, oferind o vedere de 360 de grade a fiecarui client individual, inclusiv o cronologie detaliata a interactiunilor online, precum si comportamentul offline.

In ceea ce priveste marketingul mobil, acesta merge dincolo de a trmite simple mesaje. Capabil sa utilizeze canale precum Whatsapp, Viber, Telegram si un chat live integrat, este bine adaptat pentru nevoile unui magazin online care ofera recomandari de produse si un chat bot programabil. Modelul lor AI Copernicus ajuta chiar si cu recomandari viitoare de produse si observa tendintele pentru a reduce ratele de abandon.

Aceste optiuni vin insa cu un pret ridicat, de peste 1000 de dolari/luna.

Pentru companiile care cauta sa inceapa cu automatizarea marketingului si apreciaza o interfata usor de utilizat, platforme precum Mailchimp, Customer.io, Constant Contact sau HubSpot sunt perfecte, dar nu intra in acelasi nivel de detaliu ca omologii lor mai avansati. Aceste solutii simple te pot ajuta sa incepi cu doar 10-20 de dolari pe luna, si le poti folosi pentru a gestiona listele tale de emailuri si pentru a crea campanii de email marketing si automatizari pentru a le trimite clientilor.

Suntem pasionati de comertul electronic si marketing, asa ca, daca ai nevoie de informatii despre produsele si serviciile noastre, suntem aici pentru a te ajuta.